2. Gdzie się podziały dawne bajki?

I miss my childhood.
Zastanawiam się, gdzie podziały się dawne czasy, kiedy dzieci śpiewały razem z Edytą Górniak piosenki z „Pocahontas”, albo razem z Eltonem Johnem hymn miłosny z „Króla Lwa”. Szkoda, że młode pokolenie inspiruje się nowymi pop gwiazdkami promowanymi przez kanały telewizyjne sygnowane osławioną nazwą „Disney”, choć przecież to już nie ta sama fabryka dziecięcych snów, co kiedyś.

All Dreams can come true if we have the courage to purse them. – Walt Disney

Było 16 października 1923 roku, kiedy dwaj bracia Roy Oliver Disney i Walter Elias Disney w pogoni za własnymi marzeniami założyli małe studio animacyjne pod nazwą „Disney Brothers Cartoon Studio”. Z tego studia wyszły pierwsze legendy animowanych filmów dla dzieci, takie jak Myszka Miki czy Królewna Śnieżka. Przez lata, nawet po śmierci Walta Disneya, twórcy pracujący w wytwórni braci stworzyli niezapomniane kreacje wielu klasycznych bajek, ciesząc tym samym i dając radość całym rzeszom młodych widzów. Każda bajka zawierała nie tylko piękną historię, ale i przekaz, prawdziwy i ponadczasowy.

Nowi idole dzieci w XXIwieku – nastolatka z rozdwojeniem jaźni i egoistyczna czarodziejka.
Z chwilą, kiedy na świecie witano nowe milenium, w świecie kinematografii dla dzieci można było zauważyć nadchodzące zmiany. Przestano już tworzyć bajki na wzór klasycznych animacji, być może nakłady kochanych przez wszystkich bajek się wyczerpały, albo po prostu nie chciało się nikomu szukać tych niewykorzystanych. Zamiast tego zaczęto wyszukiwać młodych talentów gotowych do zagrania w serialu, czy filmie. W czym jednak Hannah Montana jest lepsza od Pocahontas? Dlaczego Jonas Brothers zasługują na więcej uwagi niż Po, Ping i Yaoz bajki o walecznej Mulan?
Aktualnie idolami dzieci są osoby zupełnie tego nie warte. Hannah Montana, czyli Miley Cyrus, w serialu nastolatka z rozdwojeniem jaźni, a w realnym świecie dziecko występujące na scenie w bardziej skąpych ubraniach niż sama Madonna. Alex Russo – Selena Gomez, w serialu jest egoistyczną czarodziejką patrzącą głównie na czubek własnego nosa. Bracia Jonas, nazywają się tak samo w serialu jak i w życiu, ale czy faktycznie są tak samo realni? Te postacie tworzą iluzję tego jak dzieci postrzegają je naprawdę, a wiadomo nie od dzisiaj, że młodzi odbiorcy potrafią uwierzyć we wszystko, co im się wciśnie, tym bardziej, jeśli jest to umiejscowione w świecie z pozoru realnym.

Odgrzewamy kotlety.
Dzisiaj, działające pod inną nazwą niż pierwotnie, studio nie jest już małym kameralnym miejscem pracy tylko wielką wytwórnią o obrotach liczonych w miliardach dolarów. Apetyt rośnie w miarę jedzenia i pewnie z tego samego wniosku wychodzi aktualnie „Disney”. Nazwa ta jest dzisiaj jedynie znakiem firmowym, a produkty wychodzące spod niej to maszynki do zarabiania pieniędzy. Nienasycenie nie zna jednak granic, dlatego też trzeba odgrzewać stare kotlety, choć w tym wypadku powinno się użyć bardziej wyrażenia „stare torty z wisienką na szczycie”, bo wypuszczanie na nowo do kin bajek, odnoszących sukces przed laty tym właśnie jest.
xoxo

Reklamy

One thought on “2. Gdzie się podziały dawne bajki?

  1. Świetnie ujęte. „Disney” jest dojna krową, która nawet bez pomysłów na nowe ogłupiacze, zawsze może się uciec do przerobienia ‚staroci’ na technikę hd, 3d, 5d i czego tylko dusza zapragnie. To co dzisiaj proponują najmłodszym jest zatrważające. Ameryka jednak odkryła jakim potężnym narzędziem reklamy i marketingu są bajki i seriale, dlatego na pewno nie zmieni nastawienia. Wystarczy taki odcinek (już teraz abstrahując od bajek) Plotkary, by grono nastolatek zapałało miłością do nowej kolekcji szpilek Louboutina, czy torebek od Hermesa. Do tego dodajmy postawy i zachowania jakie wyzierają z ekranu i świat zmierza ku zagładzie. Dzięki takim przykładom można wysnuć tylko jeden wniosek – im więcej zdobędziesz, kupisz, tym szczęśliwszym będziesz. Zapomnieli tylko dopisać drobnym druczkiem, że jest to efekt krótki, ulotny, ale cholernie uzależniający, Potem jest tylko więcej i więcej…
    Ina 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s